1. OSZTÁLY

Az első osztály hangulata:
Az egész világában él a gyermek, s követi a szeretett tekintélyt, akinek minden szava és tette szent és sérthetetlen. Ő az, aki ismeri a világ titkait, s akivel a gyermek elindul vándorútján. Az első osztály a kör egysége, a mesék világa. A tündérmesékből a gyermek erőt és bátorságot merít, mikor napról-napra belső képeket teremt. Ebben az egységhangulatban mozogva alakítunk ki helyes szokásokat, melyek megalapozzák a következő évek munkáját.
A főtanítás epochái
Formarajz:
A formarajz átvezeti a gyermeket a benne működő formától, a formák átélésén át azok megalkotásáig. Segíti a különböző térirányok tudatossá tételét, előkészíti az írást és a geometriát. A forma a mozgásban él, ezért mielőtt a gyermekek füzetbe megrajzolják, nagymozgásokkal (lábbal kijárva, karral a levegőbe rajzolva) élik át a formát létrehozó mozgást. Így a vonal a formarajzban nem egyfajta kontúr, hanem a mozgás, a mozdulat látható nyoma. A munkához méhviaszból készült, tégla és rúd alakú krétákat használnak.
Írás-olvasás:
A matematika benne él a gyermeki organizmusban, a mozgás, a zene bevonásával megszólítható. Differenciálódik az egység: megjelenik benne a kettősség, a hármasság, stb. Az egész tagolásaként jelenik meg a négy alapművelet is. Megismerkedik a gyermek a római és arab számokkal, egyre többet mozog a húszas számkörben.
Számolás:
A matematika benne él a gyermeki organizmusban, a mozgás, a zene bevonásával megszólítható. Differenciálódik az egység: megjelenik benne a kettősség, a hármasság, stb. Az egész tagolásaként jelenik meg a négy alapművelet is. Megismerkedik a gyermek a római és arab számokkal, egyre többet mozog a húszas számkörben.
Kiegészítő és szakórák
Csendóra:
Ezen az órán a befelé irányuló figyelem és az odafigyelésen van a hangsúly. Az osztálytanító az általa választott könyvből olvas történeteket. Csendben hallgatják, majd szabadon rajzolnak arról, ami a történet hallatán bennük született. A csendóra elsőtől nyolcadik osztályig része a munkának, az adott év hangulatának megfelelően.
Festés:
A vizes festés szintén nyolc évig kíséri a gyerekeket. Az első három évben formák nélkül ismerkednek a tiszta színminőségekkel, a színek lényszerű karakterével. Nagy felületű, vizes lapra festenek, akvarell festékkel, széles ecsettel. Kezdetben csak a piros, sárga, kék alapszíneket kapják kézhez. Először egy-egy színnel ismerkednek. Később következik a színek egymásmellettiségének, majd azok keveredésének, találkozásának élménye. A vonalat mint színhatárt ismerik fel. A formát a színek műveként tapasztalják.
Furulya:
A gyerekek különleges ötlyukú pentaton furulyán, utánzással tanulnak meg népdalokat játszani az osztálytanítótól
Euritmia:
A mesehangulatból építkezünk. A gyermek képszerű átélésének megfelelően formálunk meg minden térformát és karmozdulatot. A gyerekek egész testükkel megtanulnak különbséget tenni egy egyenes és egy görbe, ívelt vonal között. Gyakoroljuk a versek ritmikus ütemezését. Egyszerű ritmusokat kézzel kitapsolunk, lábbal kijárunk. A kvintnek megfelelő hangközmozgást kvinthangolású dallamokkal gyakoroltatjuk.
Idegen Nyelvek:
Az óra elsősorban az adott idegen nyelven folyik. A gyermekek az év során egyre több verset, dalt, gyerekjátékot sajátítanak el, melyek az adott ország(ok) kultúrájának valódi, értékes részét képezik. A ritmus segíti őket a tanulásban, s hozzászoknak, hogy hosszabb mondatokat, szövegrészeket mondjanak, ami szabad beszédnél még nem lenne lehetséges. A témák közvetlen környezetükből valók. A megértést aktív mozgás, aktív részvétel segíti, történeteknél pedig képek. Az élettapasztalatuknak megfelelő tartalmat hordozó szövegek segítségével ízlelgethetik az idegen nyelv dallamát, zenéjét, és – még nem tudatosan – találkoznak bonyolult nyelvtani formákkal is.
Kézimunka – kézművesség:
Kitartó munkával fából kötőtűket készítenek, s ezekkel dolgoznak. Olyan tárgyakat csinálnak, amiket aztán használnak is: labda, furulyatok. A kötés mellett minden órán az évszakokhoz, ünnepekhez kapcsolódva alkotnak valamit, megismerve és felhasználva többféle természetes anyagot. (Ősszel, pl. termésekből képek, füzérek, mesebeli lények születnek.)
Mozgás:
A torna ebben az életkorban játék. Körtáncok, énekes és ugrós játékok, fogók vannak még soron. Futás, szökdelés, egyensúlyozás, labdázás, egyéb ügyességi gyakorlatok; ugrálóköteles, gólyalábas feladatok, zsinórjátékok szerepelnek itt. A tanár gyakran csak ötletadó játszótárs, a tornaszerek a játékos fantázia által megelevenített akadályokká, kellékekké válnak. Az átélt mesélős feladatok képeinél a gyermek többféle szerepbe belebújik. Jellemzően olyan játékokat játszunk, ahol egyedül senki nem nyer, és csak úgy jó a játék, ha mindenki aktívan, ügyesen és figyelemmel vesz benne részt.
Zene:
A pentaton magyar nép- és gyermekdalokat sok mozgással kísérjük. Mindig hallás után, egyszerű utánzással tanulják meg, majd pentaton furulyán el is játsszák ezeket a gyermekek.