12. OSZTÁLY

Az ember a világot megismerve önmagára talál, és magát megismerve feltárul számára a világ.- Rudolf Steiner

Waldorf érettségi:

A 12. évben a tanuló elérkezik ahhoz a fontos állomáshoz, hogy lezárja Waldorf iskolai tanulmányait, azaz Waldorf érettségit tegyen. Ennek egyik része egy egész éven át tartó éves munka végigvitele, egy önállóan választott téma önálló feldolgozása és bemutatása az egész iskolai közönség előtt.
Önmagunk, és a világ megismerése: ezt a célt követték a pedagógusok tizenkét éven át a gyerekekkel, fiatalokkal való munka során, és ezt viszik tovább a diákok éves munkájukban is, immár önállóan. A témákat maguk válasszák, és nem is olyan könnyű feladat megtalálni, mi az, ami mélyen foglalkoztatja őket, ami közel áll hozzájuk, amiben szívesen elmélyednek egy éven keresztül.
Nem először állnak ilyen megmérettetés előtt, a felső tagozatba való átlépés szintén egy éves munka elkészítése volt a nyolcadik osztályban. Már akkor is saját erőből kellett megszervezniük, kivitelezniük a munkáikat, önállóan megtalálni a segítséget, megoldani a felmerülő problémákat. A Waldorf érettségi éves munka a tizenkét iskolai év összegzése, lezárása. Három részből áll: írásbeli, művészi vagy gyakorlati munka, és egy előadás, mindezeknek a bemutatása.
Már nem csak önállóságot várunk tőlük, hanem nagyobb következetességet, igényességet a munkában, az összefüggések megtalálását, kérdések felvetését, új gondolatok megfogalmazását.
A munka során sikerül a diákoknak közelebb jutni önmagukhoz, még jobban megismerni mire képesek, és ugyanakkor adni is valamit a világ számára, megmutatni önmagukat, új gondolatokat, válaszokat és újabb kérdéseket keresni. Sokuk számára ezzel nem zárul le a munka, hanem újabb lehetőségeket, utakat kínál. Hiszen a Waldorf érettségi ugyan a tizenkét Waldorf iskolai év lezárása, ugyanakkor valami újnak, ismeretlennek a kezdete is…
A közösségi része az iskolai érettséginek, egy egész estét betöltő színházi produkció létrehozása.

A tizenkettedik osztály hangulata:

A Waldorf középiskola utolsó éve a 12. év, az iskola lezárása, kilépés az életbe, de 21 éves korig még tart a tanítás, taníthatóság ideje, ezután kezdődik az önnevelés. A fiatal felnőttben 18 éves korára jelenik meg kérdései mellet a tenni akarás, a világba akar kilépni és tenni valamit. A valódi ítéletalkotás születése ez az év.
A fiúk már lelki-szellemi képességeik birtokában vannak, a lányoknak van szükségük nagyobb pedagógiai odafigyelésre, hogy nagyobb önállóságukkal jobban élhessenek. A tanítás célja, hogy megtanítsa a világot a maga teljességében látni, és ebben az egészben értelmezni az egyes embert. Ha az előző évben megkapta a kérdéseire a válaszokat a 18 éves ifjúban a méltányosság, új bizalom, felelősség, és jóakarat születik a világ felé. Kész arra, hogy szellemi céloktól vezettetve jelölje ki feladatait. A cél az, hogy egy átfogó kép megrajzolásával integráljuk a Waldorf-pedagógia sarkkövét, mely az emberi lény természetének alakulását és a világban elfoglalt helyét tekinti vizsgálata tárgyának. A nagy szintézis éve, amikor minden a helyére kerülhet.

A főtanítás epochái

Művészettörténet:

Az építészetet, mint a művészetek között különleges helyet elfoglaló ágat mutatjuk be. Fejlődését három szempont figyelembevételével lehet vizsgálni: művészi forma és alak, technikai felépítés és társadalmi funkció. A fejlődés fő lépcsőit példák bemutatásával ismertetjük.

Matematika:

A 12. osztályban összefoglaljuk mindazt, amit a tizenkét év folyamán tanultunk. A matematikában igyekszünk az eddig tanultakat összekapcsolni és felfedezni a magasabb matematikába való beágyazódásukat.

Irodalom:

Az első epocha Ady Endre, Babits Mihály és József Attila költői világlátását, profetikus útját mutatja be. A három költő különböző emberi és alkotói tartása áttekintést ad a magyar költészet nagy kérdéseiről. A második epocha Madách Imre: Az ember tragédiája c. művével foglalkozik. Ez a drámaköltemény kérdésfelvetésének minőségében, a téma tartalmi és formai keretében mindig inspirálólag hat a diákságra.

Történelem:

A két epochán a diákok áttekintést kapnak a nagy történelmi korszakokról. A közelmúlt történelmi folyamataira elemző módon, a problémák gyökereit kutatva tekintenek, kiterjesztve ismereteiket az egész világra. Célunk, hogy képesek legyenek a jövő felé fordulni azzal a tudattal, hogy ennek alakítása már az ő kezükben van.

Földrajz:

Iskolaévei végére a tanulókban tudatosulni kell, hogy az emberiségnek partneri viszonyban kell lennie a természettel, és ebben minden egyes embernek tevékenyen ki kell vennie a részét. Témáink: az ember fejlődésének jelentősége a bioszféra szempontjából; technika, kultúra, nyelv, vallás, mint a különböző népek és nemzetek létrejöttének meghatározó tényezői , és a gazdasági és pénzügyi globalizáció szerepe az országok gazdasági fejlődésében.

Biológia:

Az utolsó évben két biológia korszakot tarunk: egy növénytani és egy állattani epochát az egész élővilágról az emberre való kitekintéssel.

Idegennyelv:

A 12. osztályban összefoglaljuk és lezárjuk az eddig tanultakat, optimális esetben középszintű nyelvtudásra tesznek szert a diákok.

Festés:

Tanulóink arcképet festenek egymásról és önmagukról. Fejet mintáznak agyagból.

Zene:

A diákok ebben az évben mélyednek el a zenetörténetben egészen az ókor zenéjétől napjainkig. A különböző korszakok jelentős műveit képesek felismerni és összehasonlítani. Új zenei formákkal találkoznak (szimfonikus költemény, rapszódia).

Dráma:

Ahogy több más tantárgynál is a 12. év a visszatekintés, összegzés, rendszerezés éve. Amennyiben a drámaórákon a felkészülés megfelelő volt a középiskolában, a fiatalok 12. osztályra eljutottak oda, hogy a záró-színdarabot önerőből létrehozzák.

Testnevelés:

A korábbiak folytatódnak azzal az új hang¬súllyal, hogy a diákoknak meg kell találniuk a mozgás áramában a ritmust, valamint megtapasztalni saját fel-egyenesedettségüket. Az eddig bevezetett játékok folytatódnak, a hangsúly a közösségi játékra kerül.

Informatika:

Ebben az évben átismételjük és a megelőző két évben tanultakat, és egy egységbe foglaljuk azt. Ekkorra már érettek a diákok, komolyabb informatikát, információs társadalmat és bizonyos speciális függőségeket érintő témák, komoly és mély átbeszélésére.

FEL
Kispesti Waldorf Óvoda, Általános iskola, és Gimnázium

Facebook

X

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

PHA+PGlmcmFtZSBhbGlnbj0ibWlkZGxlIiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgaGVpZ2h0PSI2MDAiIHNjcm9sbGluZz0ieWVzIiBzcmM9Imh0dHA6Ly93d3cud2FsZG9yZmtpc3Blc3QuaHUvcG9wLXVwLXN6aW5oYXovIiB3aWR0aD0iMTA1MCI+PC9pZnJhbWU+PC9wPg==
bezár

Nyitott Kapuk


A Kispesti Waldorf Iskola megrendezi az óvoda és az iskola iránt érdeklődők számára aNyitott Kapuk rendezvénysorozatát. Ezekre a kedd délutánokra azokat az érdeklődőket várjuk, akik szeretnének bepillantást nyerni a Waldorf pedagógiába, és a Kispesti Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Gimnázium életébe. Az első alkalomra gyerekeket is szívesen látunk, a további előadásokra viszont csak felnőtteket várunk!

Időpontok:

  • 2015. február 10. 17 óra Kiállítás a diákok munkáiból, közben az iskola diákjai zenélnek. Kb. 18:30-tól festés.
  • 2015. február 24. 17 óra Előadás az intézmény történetéről, valamint általánosságban a Waldorf pedagógiáról. Kb. 18:30-tól Euritmia.
  • 2015. március 3. 17 óra Iskola: a Waldorf pedagógia 1-12. osztályig tartó íve. Óvoda: Beszélgetés az óvodai Waldorf pedagógiáról.
  • 2015. március 10. 17 óra Iskola: az elsős osztálytanító bemutatkozása. Óvoda: tájékoztatás a jelentkezés módjáról, kérdezz-felelek.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!
Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!