4. OSZTÁLY

A negyedik osztály hangulata:

A gyerek lassan végérvényesen elhagyja korábbi gyermeki létét, éntudata megerősödik, lelki élete bensőségesebbé és függetlenebbé válik. Új oldalról ismeri meg a világot és nevelőit. Tudatosan akarja tisztelni, akit eddig gyermeki módon szeretett, de azt is érezni akarja, hogy tisztelete jogos. El kell szakadnia az eddig szentnek és öröknek hitt harmóniától. Ehhez erőre és bátorságra van szüksége. Mielőtt legyőzné félelmeit érzékeny, könnyen sebezhető. Sok figyelemre és tapintatra van szüksége szülői, nevelői részéről. Most az oktatás egyik fő célja, hogy a gyereket otthonossá tegyük térben és időben.

A főtanítás epochái

Emberismeret és állattan:

Az állattan alapja egy átfogó emberkép. Az ember, bizonyos fokig, mint egy összegezés jelenik meg, mindhárom természeti tartomány (ásványok, növények és állatok) összegzése egy magasabb fokon állva. Kezdéskor a tanító leírja kívülről az emberi alakot. Felhívja a gyerekek figyelmét az emberi test fő tagolására (fej, törzs, végtagok). Csak ez után tárgyaljuk az állatvilágot, mindig az emberhez kapcsolódó sajátos viszonyában. Egy-egy karakteres (típus) állatot emelünk ki, és szemléletes leírással hozzuk közelebb az ember képéhez. Majd visszajutunk az emberhez, mint az egyetlen olyan lényhez, aki szabadon képes kezeivel alkotni, megformálni a világot.

Északi-germán mitológia:

Az északi-germán mitológia képanyaga és elbeszélései közvetíthetik a gyerek számára mindazt a lelki tartalmat, amire ebben a korban szüksége van. E leírás egyedi módon ábrázolja a világ, az ember és a természeti erők fejlődési folyamatát. Megrendítő szépséggel mesélik el ezek a történetek az ember régi, érzékfeletti tudásának bealkonyulását, azt a tudati váltást, amely végbement az emberiség történetében, s most a gyerek individuális fejlődésében is meg kell történnie.

Földrajz:

Kezdetben megfigyeljük a Nap mozgását, megismertetjük a gyerekekkel az égtájakat. Ha lehetőségünk van rá, egy magasabb toronyból, épületről lenézhetünk velük a városra, megnézhetjük, ki melyik irányban lakik, hol van az iskola. A tanterem, iskola vázlatos rajzolásától fokozatosan eljutunk egyszerűbb térképek rajzolásáig. Lerajzoljuk közös vándorlásaink útvonalát.

Magyarságismeret:

Megismertetjük a gyerekkel a magyar nép kultúrájának forrását, elsőként a magyar mitológia történetei által. A tanító képeket, motívumokat választ a magyar néphagyományból, valamint szöveganyagot a magyar népköltészetből, melyeket a gyerekek megtanulnak emlékezetből elmondani, elénekelni. Kirándulásokat teszünk, és beszélgetéseket kezdeményezünk ezekhez kapcsolódóan, melyek a bennük szunnyadó kötődést egy néphez tartozás tudatos öröméhez, az önismeret egy örömteli érzéséhez juttathatják, melyből később kinőhet a tudatos sorsvállalás és feladat (küldetés) felismerése.

Számolás:

Most az egészhez a részen keresztül jutunk el. A gyerekek hitet, biztatást szerezhetnek az újrateremthető Egészben a matematika által. Jól segítheti ezt az utat, ha a számolás korszakban most felfedezhetik a törtek világát. Természetesen folytatjuk, és tovább gyakoroljuk az írásbeli műveleteket és a szöveges feladatokat kapcsolódva a mindennapi élet praktikumához. A módszeres eljárás révén a gyerekek maguk jutnak el a szabályok felismeréséig és megfogalmazásáig.

Nyelvtan:

Visszautalunk a 3. osztályban átélésszerűen elkülönített szófajokra és megnevezzük őket a nyelvtanban használatos szakkifejezésekkel (ige, főnév, melléknév). Majd gyakorlatok és fogalmazások révén bevezetjük a gyereket az idő fogalmába. Foglalkozunk a mondatfajtákkal. Feldolgozásra kerül egy-két gyerekeknek szóló kisregény.

Kiegészítő és szakórák

Csendóra:

A tanító az északi hangulathoz kapcsolódó művet választ.

Festés:

A negyedik osztályban kezdik el a gyerekek a színt a formával összekötni. A témák adódnak az elbeszélések anyagából és kapcsolódnak a főtanítás témáihoz is (pl. állattan, földrajz)

Furulya:

A gyerekek megtanulnak kétszólamú műveket játszani a c-furulyán.

Euritmia:

Megkezdődik a nyelv nyelvtani elemeinek térformák révén való bemutatása. Így a gyerekek mindazt, ami a nyelvtanban rejlik, nemcsak értelmi erőkkel, hanem érzelmi és akarati életükkel is megragadják. Feloldódik a középpont felé irányuló körfelállás és mozgás. A térformák mozgása frontális, előrefelé irányuló lesz. Alliteráló gyakorlatok, rúdgyakorlatok jelennek meg. A dúr és moll ebben az életkorban kap a gyerek által átélt tartalmat. Ismerkedünk a nagy- és kisterc hangköz mozgásával.

Idegen Nyelvek:

Ekkor kezdjük el leírni a már ismert szövegeket, párbeszédeket. A második félévben az olvasás, a helyes kiejtés hangsúlyosabbá válik. Felfedezzük az első, egyszerű nyelvtani szabályokat.

Kézimunka – kézművesség:

Középpontban a szövés és a keresztszemes hímzés áll. Ezekkel a technikákkal új használati tárgyak készülnek (tarisznya, díszített tokok, stb.). A hímzéshez kapcsolódva öltésfajtákat tanulnak a gyerekek.

Mozgás:

Körben állva végzett gimnasztika, könnyű, ritmusos ugrások, labdás gyakorlatok, nehezedő ugrálókötelezés és karikázás, futó- és fogójátékok. A közös mozgásélményt egyre jobban felváltja az egyéni. Fő motívum a közösségtől (mi) az egyénhez (én) vezető út.

Zene:

Elérkeztünk az ötvonalas kottaíráshoz, és már ismert dallamok lejegyzésével foglalkozunk. Az alaphang érzése világossá válik, az énekelt dalokat ritmus- és esetleg vonós hangszerek kísérik, építve a gyerekek hangszeres tanulmányaira. Megismerkednek az összes ritmusértékkel, valamint a szünetek jelölésével, az ütemvonallal és a violin-, majd baszszuskulccsal. Az összes szolmizációs hang és kézjelük használata általánossá válik, a kánonok mellett egyszerű kórusműveket éneklünk.

FEL
Kispesti Waldorf Óvoda, Általános iskola, és Gimnázium

Facebook

X

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

PHA+PGlmcmFtZSBhbGlnbj0ibWlkZGxlIiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgaGVpZ2h0PSI2MDAiIHNjcm9sbGluZz0ieWVzIiBzcmM9Imh0dHA6Ly93d3cud2FsZG9yZmtpc3Blc3QuaHUvcG9wLXVwLXN6aW5oYXovIiB3aWR0aD0iMTA1MCI+PC9pZnJhbWU+PC9wPg==
bezár

Nyitott Kapuk


A Kispesti Waldorf Iskola megrendezi az óvoda és az iskola iránt érdeklődők számára aNyitott Kapuk rendezvénysorozatát. Ezekre a kedd délutánokra azokat az érdeklődőket várjuk, akik szeretnének bepillantást nyerni a Waldorf pedagógiába, és a Kispesti Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Gimnázium életébe. Az első alkalomra gyerekeket is szívesen látunk, a további előadásokra viszont csak felnőtteket várunk!

Időpontok:

  • 2015. február 10. 17 óra Kiállítás a diákok munkáiból, közben az iskola diákjai zenélnek. Kb. 18:30-tól festés.
  • 2015. február 24. 17 óra Előadás az intézmény történetéről, valamint általánosságban a Waldorf pedagógiáról. Kb. 18:30-tól Euritmia.
  • 2015. március 3. 17 óra Iskola: a Waldorf pedagógia 1-12. osztályig tartó íve. Óvoda: Beszélgetés az óvodai Waldorf pedagógiáról.
  • 2015. március 10. 17 óra Iskola: az elsős osztálytanító bemutatkozása. Óvoda: tájékoztatás a jelentkezés módjáról, kérdezz-felelek.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!
Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!