5. OSZTÁLY

Az ötödik osztály hangulata:

A negyedik osztály végére a gyerek már túljutott a rubikon nehéz időszakán, helyreáll bizalma önmaga és a felnőttek iránt is. Lelkében ekkor elemi erővel tör fel a kíváncsiság a világ iránt. A még élő, de bealkonyulóban lévő ösztönös érzékenység által a gyermek mély, belső átéléssel képes közeledni a természet világához, s ezzel egy időben már munkál benne a vágy, hogy képes legyen tudatosan ítélni. Magyarázatokat akar a dolgokról, jelenségekről. Lelke az érzéki világ szépségei, harmóniája, örömei felé nyílik meg. A testében, viselkedésében meglévő korábbi gyermeki bájt felváltja a megjelenésében kifejeződő belülről sugárzó szépségideál.

A főtanítás epochái

Földrajz-magyarságismeret:

A negyedik osztály közvetlen környezeti szemlélésétől továbblépünk, és a történelemszemlélethez hasonlóan, egy-egy éghajlati típust, jellegzetes tájat megragadva szemléljük környezetünket. Jó alkalom nyílik Magyarország nagy tájegységeinek szemlélésére úgy, hogy utalhatunk Európára is. A táj a maga jellegzetességeivel; a benne élő ember a környezethez és másokhoz fűződő kapcsolataival a maga teljességében áll a gyerek előtt.

Geometria:

A mozgásból kiindulva a jól végigvezetett geometria-oktatás átmenetet nyújt a formák és a tér akarati megragadásától a megfigyeltek inkább gondolati leírásához, megértéséhez.

Görög mitológia:

Az osztályban a görög mitológia történeteit dolgozzuk fel, és ez, mint elbeszélésanyag az egész évet is végigkísérheti. Olyan irodalmi anyagot keresünk, melyet a gyerekek memoriterként is elsajátíthatnak. Különösen jó hatású a görög hexameter, mely a szív és a pulzus harmonikus lüktetését bevonja a beszéd ritmusába.

Növénytan:

A növényt a maga teljességében, környezetével, a Földdel és a Nappal együtt tárgyaljuk és nem kiszakítva a természetből. Szemléletesen kerül a gyermek elé a négy elem: tűz, víz, levegő és föld.

Történelem:

Ebben az életkorban merülnek bele a gyermekek az indiai, perzsa, babiloni-egyiptomi és görögkor élményvilágába. Megismerkednek a legkorábbi emberi kultúrákkal. A tanító nem egy lineáris történelmi szálat vezet végig, adathalmazokat zúdítva a gyerekekre, hanem egy-egy kor szimptómáját (a kulturális fejlődés, emberiségfejlődés lényeges elemeit, jelenségeit) megragadva tárja az adott kultúrkorszak jelentőségét a gyerekek elé.

Emberismeret és állattan:

Az ötödik osztályban az állatokkal való foglalkozás a hármas tagozódású ember működési egységet mutató rendszereiből indul ki (ideg-érzékszervi rendszer, a ritmikus rendszer és az anyagcsere-végtag-rendszer).

Nyelvtan:

Az ötödik osztályban bővítjük a szófajok ismeretét, és a tanító segítségével a gyerek lehetőséget kap a nyelvben működő szabályok, törvényszerűségek felismerésére és a rácsodálkozásra anélkül, hogy a benne elevenen élő nyelvet a nyelvtantanítás által holttá tennénk. Itt gyakorolják a hangsúlyos felolvasást.

Számolás:

Folytatódik a törtekkel való munka. Megkeresik a tízes nevezőjű törteknél és ezek hatványainál az átmenetet a tizedes törtekhez. Itt kapcsolódunk a harmadik év anyagához, a mértékegységekhez. Így az élettel való kapcsolatot kereskedői számítási eljárások példáiban keresheti a tanító.

Kiegészítő és szakórák

Csendóra:

A csendórán a görög hangulat jelenik meg egy szépirodalmi mű által.

Festés:

Folytatódik a negyedik osztályban megkezdett munka. Szép festési feladat kínálkozik a növénytan révén, valamint megfesthetjük első térképeinket, melyet sárga és kék összhangjából hozhatunk létre.

Euritmia:

Energikus lépésgyakorlatokkal és törzsgyakorlatokkal elősegítjük a tagok fölötti uralmat. Folytatjuk a versek bemutatását nyelvtani formák alkalmazásával. A térben geometriai formákat járunk be. A történelemtanítással összefüggésben régi kultúrák szövegeit mutatjuk be. Dúr hangnemeket dolgozunk ki. Kétszólamú dalok feldolgozása is megkezdődik.

Idegen Nyelvek:

A beszélt nyelv hangzása, dallama szépsége kap nagyobb teret. Tovább ápoljuk az írást és az olvasást, bővítjük a szókincset, és ekkor már tudatossá válnak a nyelvtani szabályok.

Kézimunka – kézművesség:

Haladunk tovább a saját ruházat készítésében, a gyerekek több tűvel dolgozva kesztyűt, harisnyát kötnek. Az állattanhoz kapcsolódva filcből, más textíliákból állatokat varrnak.

Mozgás:

Könnyűség és nehézség egyensúlya. Az aranykor. Eljutunk a kör alapú, ritmusos szöveggel kísért gimnasztikától a néma gimnasztikához. A Waldorf iskolák legnagyobb mozgásünnepére, az évi rendszerességgel mindig más-más iskola által megrendezett, az ötödik osztály görög világába remekül illeszkedő, többnapos olimpiára év végén kerül sor. Az év közbeni munka jelentős része az erre való módszeres felkészülésből áll. “Maraton”, botkerülő futás, magas- és távolugrás, (toló-) birkózás, gerelyhajítás, diszkoszvetés szerepelnek itt.
Az olimpia fő célja nem kiemelkedő, hétköznapi szemmel is sportteljesítménynek minősülő eredmények felmutatása, hanem a háborúságot is félretevő görög ideál: “igazság-szépség-erő” hármasságának lehető legteljesebb átélése, megvalósítása.

Zene:

Ettől az évtől a zene művészi követelményei a meghatározóak, a kórusművek egyre nagyobb figyelmet kívánnak, a gyerekek sokat és tudatosan, szépen énekelnek, kezdenek gyakorolva tanulni. Megtapasztalják a dúr és moll hangsorok közötti különbségeket, a hangközök és abc-s hangok milyenségét, a módosítójelek szerepét.

FEL
Kispesti Waldorf Óvoda, Általános iskola, és Gimnázium

Facebook

X

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

PHA+PGlmcmFtZSBhbGlnbj0ibWlkZGxlIiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgaGVpZ2h0PSI2MDAiIHNjcm9sbGluZz0ieWVzIiBzcmM9Imh0dHA6Ly93d3cud2FsZG9yZmtpc3Blc3QuaHUvcG9wLXVwLXN6aW5oYXovIiB3aWR0aD0iMTA1MCI+PC9pZnJhbWU+PC9wPg==
bezár

Nyitott Kapuk


A Kispesti Waldorf Iskola megrendezi az óvoda és az iskola iránt érdeklődők számára aNyitott Kapuk rendezvénysorozatát. Ezekre a kedd délutánokra azokat az érdeklődőket várjuk, akik szeretnének bepillantást nyerni a Waldorf pedagógiába, és a Kispesti Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Gimnázium életébe. Az első alkalomra gyerekeket is szívesen látunk, a további előadásokra viszont csak felnőtteket várunk!

Időpontok:

  • 2015. február 10. 17 óra Kiállítás a diákok munkáiból, közben az iskola diákjai zenélnek. Kb. 18:30-tól festés.
  • 2015. február 24. 17 óra Előadás az intézmény történetéről, valamint általánosságban a Waldorf pedagógiáról. Kb. 18:30-tól Euritmia.
  • 2015. március 3. 17 óra Iskola: a Waldorf pedagógia 1-12. osztályig tartó íve. Óvoda: Beszélgetés az óvodai Waldorf pedagógiáról.
  • 2015. március 10. 17 óra Iskola: az elsős osztálytanító bemutatkozása. Óvoda: tájékoztatás a jelentkezés módjáról, kérdezz-felelek.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!
Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!