Iskolakert

A kertészetnek, mint oktatási szakterületnek, sajátos belső tartalmából adódóan egészen más szerepe van az iskola életében, mint a többi oktatási területnek, tantárgynak. Középpontjában az iskolakert és a tevékeny munka áll. Minden határ, az osztálytermek, vagy más oktatási helységek falai leomlanak, nincs mennyezet, nincs ablak.
A tér az iskolakert nagyságát jelenti, melyet utak és ágyások osztanak föl, a kertet sövények és kerítések határolnak le. A kert arculatát állandóan megváltoztatják az elemek játékai, a “nedves” és “száraz”, a nyári meleg, a tavasz hűvös leheletet, a felkelő, ébredő napfénnyel, az egészen másféle hűvös ősszel, szél és vihar, hó és zivatar, téli fagy csendje – játék egy zenélő, muzikális hangszeren, a kerten és a növényeken.
Egyidejűleg átélhetők azonban a különböző lelki hangulatok, amelyek a növény növekedésének érzékeléséből fakadnak – a zöldségfélék rövid, vagy hosszú tenyészideje, a gyümölcs és díszfák minden éves virágzása, az egynyáriak virágzási ideje, az évelők, az első virágos hagymások által. A kert növényei által létrejött képben tükröződik a tartósság és az elmúlás.

A megnyilatkozások eme világa válik a diák számára az oktatás terévé. Benne, mint mindenek előtt egy képszerű egységben fog eligazodni. A tevékeny átélés által fogja magába fogadni.
A kert különböző részein folytatott munka oda vezet, hogy egyre több részletes észleletet tesz, érzékel és megértést tanul abból, amivel foglalkozik. A diák minden munka után, maga után hagy valamit, ami más lett, mint mielőtt neki kezdett. Ebben láthatóan örömét lelheti, következetességet élhet át a tevékenységben. Talajművelés áll a munka elején, az ágyások kimérése, az utak kitűzése. Ezt követi a vetés majd kiültetés, és az öntözés. A fenntartás, gondozás kitartást igényel – kapálást, gyomlálást, öntözést és ismét kapálást…
A szüret, a betakarítás, ami gyakran csak hosszú idő után következik – a gyermek fogalma szerint – csodálatos lezárása a munkának.

Gondoljunk például a sárgarépára! Vetés, tűzdelés, kiültetés, gondozás, virágzás, – ezek az egynyári növényeknél a lépések, amelyet igen intenzíven lehet átélni. Ugyanaz a kicsi hagyma , amit tavasszal eldugdosunk, a nyári szünet alatt nagyra nő, megmérjük, füzérbe fonjuk és eladjuk.
Később emlékezünk még az időjárásra, amely akkor uralkodott, amikor a hagymákat eldugtuk és emlékezünk még a dobozra, annak feliratára, amiben a hagymákat megvásároltuk.

A kertészet oktatás hetenkénti ritmusa a diákok számára lépéseket jelent a vegetáció éves ritmusában, ami a kertben végbemenő folyamatos növekedés lépéseit láthatóvá, érzékelhetővé teszi. Időbeni ugrás is bekövetkezik: ez a nyári szünet. Hat hét a nyárból – ezalatt micsoda változások jönnek létre! Az egynyári virágok virágoznak, s ezelőtt épp hogy csak kidugták a fejüket.
A dália zöld tömegén megjelennek a virágok. A szalmavirág kiteljesedett, beérett a paradicsom, a futóbab, az uborka is.

Az ősz azt jelenti, hogy a kert életének a csúcspontja elmúlt. Látható mi nő még és mi érik. Átélhető, hogy mindaz valósággá válik, amit a vetéssel és kiültetéssel elindítottunk. A kertész gondos, rendező, alkotó, alakító, aki a növények életéről gondoskodni képes. Azonban az is látható, hogy mi csak a lehetőséget adjuk meg a növények számára, ami azután a kozmosz és a természet erejére támaszkodva létesül. Mégis a mi akaratunk hordozza, tartalmazza az aktív alakítást!  A cselekvés és a szemlélődés, a maga polaritásában együtt tartozik a kertészethez, mindenkor kiegészítve egymást. A cselekvés önmagában szélsőségesen “meggondolás”-nélküliséghez vezet. A szemlélődés önmagában szélsőségesen a “cselekvés”-nélküliséghez vezet. Mindkettő önmagában végzetes lehet – mindkettőnek szüksége van a másikra, serkenti, támogatja a másikat.
A kettő a gyermekben, a jelenben-átélhető-lelkében találkozik, ami képes összekötni a mindig a jövőre irányuló tevékenykedést a meglett, teremtett, létesült, már meglévő szemlélésével. Az iskolakertben, amely erőteljesen az emberi gondozó és alakító kéz képe, nap mint nap szembesülhetünk a kertben megtett vagy meg nem tett cselekedeteinkkel.

 

FEL
Kispesti Waldorf Óvoda, Általános iskola, és Gimnázium

Facebook

X

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

PHA+PGlmcmFtZSBhbGlnbj0ibWlkZGxlIiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgaGVpZ2h0PSI2MDAiIHNjcm9sbGluZz0ieWVzIiBzcmM9Imh0dHA6Ly93d3cud2FsZG9yZmtpc3Blc3QuaHUvcG9wLXVwLXN6aW5oYXovIiB3aWR0aD0iMTA1MCI+PC9pZnJhbWU+PC9wPg==
bezár

Nyitott Kapuk


A Kispesti Waldorf Iskola megrendezi az óvoda és az iskola iránt érdeklődők számára aNyitott Kapuk rendezvénysorozatát. Ezekre a kedd délutánokra azokat az érdeklődőket várjuk, akik szeretnének bepillantást nyerni a Waldorf pedagógiába, és a Kispesti Waldorf Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Gimnázium életébe. Az első alkalomra gyerekeket is szívesen látunk, a további előadásokra viszont csak felnőtteket várunk!

Időpontok:

  • 2015. február 10. 17 óra Kiállítás a diákok munkáiból, közben az iskola diákjai zenélnek. Kb. 18:30-tól festés.
  • 2015. február 24. 17 óra Előadás az intézmény történetéről, valamint általánosságban a Waldorf pedagógiáról. Kb. 18:30-tól Euritmia.
  • 2015. március 3. 17 óra Iskola: a Waldorf pedagógia 1-12. osztályig tartó íve. Óvoda: Beszélgetés az óvodai Waldorf pedagógiáról.
  • 2015. március 10. 17 óra Iskola: az elsős osztálytanító bemutatkozása. Óvoda: tájékoztatás a jelentkezés módjáról, kérdezz-felelek.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

SÜRGŐS ÁLLÁSHIRDETÉS

bezár

Kispesti Waldorf Iskola egyetemi, vagy főiskolai tanári diplomával rendelkező osztálytanítót keres leendő 1. osztálya mellé 2017. szeptemberétől.



Önéletrajzokat az iskolainfo@waldorfkispest.hu e-mail címre várjuk.

ÁLLÁSHIRDETÉSEINK

bezár
  1. Iskolánk egyetemi végzettségű, német nyelvtanári diplomával rendelkező pedagógust keres azonnali kezdéssel fél állásban.
  2. Gimnáziumunk egyetemi diplomás fizika szakos pedagógust keres óraadói státuszba.

Waldorf-pedagógiai végzettség előnyt jelent!

Önéletrajzokat az intézmény címére várjuk: iskolainfo@waldorfkispest.hu

Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!
Ajánld fel adód 1%-át egyesületünknek!

Nem árulunk el titkot, hogy egy non-profit szervezet, mint a mienk is, egyik nagy anyagi segítségét az SZJA 1%-ának felajánlása jelenti.
Ezzel a lehetőséggel minden adófizető állampolgár élhet, eldöntheti, melyik szervezetet támogatja úgy, hogy neki semmibe nem kerül.
Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen ha nem nyilatkozol, az államkasszába megy a pénz, pedig az 1% egy-egy szervezet létét jelentheti.

bezár
Adószámunk: 18080100-1-43
Köszönjük felajánlásodat! Adataidat bizalmasan kezeljük!